Websites en ICT

De basis van Excel

Inleiding: Uitleggen wat Excel is, waarom het belangrijk is en hoe het te gebruiken

Excel is een spreadsheetprogramma waarmee u gegevens in kolommen en rijen kunt opslaan. U kunt deze gegevens vervolgens manipuleren met formules of met behulp van de ingebouwde analysetools.

De voordelen van het gebruik van Excel zijn dat het een zeer eenvoudig hulpmiddel is om te leren, het wordt veel gebruikt en u kunt veel met de software doen.

Het nadeel van Excel is dat niet iedereen weet hoe het te gebruiken, wat betekent dat je misschien hulp nodig hebt als je meer gecompliceerde taken in Excel wilt doen.

Navigeren in en begrijpen van spreadsheets

Spreadsheets zijn een uitstekende manier om gegevens op te slaan, te beheren en te analyseren. Met behulp van deze bladen kan men grafieken, tabellen of grafieken van bepaalde gegevens maken. Als je op zoek bent naar een manier om meer te begrijpen over hoe ze werken, dan zijn hier enkele tutorials over online Excel-cursussen die je zeker zullen helpen om ze beter te begrijpen.

Leer Excel Online: dit is een gratis website die zelfstudies over Excel biedt en het is ideaal als u de basisprincipes van spreadsheets wilt leren en hoe u ze voor uw dagelijkse taken kunt gebruiken. Het behandelt alle aspecten van Microsoft Excel, inclusief verwerkingslijsten en formules. U kunt er meer over lezen door hier te klikken

Spreadsheet leren: Een andere website met tutorials over spreadsheets is Learn Spreadsheet, die cursussen biedt die specifiek zijn bedoeld voor diegenen die het willen begrijpen

Formules gebruiken in Excel

Het gebruik van formules in Excel kan handig zijn voor wie snel en eenvoudig berekeningen wil maken. Formules zijn formules die een reeks wiskundige bewerkingen toepassen op waarden of uitdrukkingen. Ze kunnen worden gebruikt als snelkoppelingen voor veel voorkomende berekeningen. Een excel training op eigen niveau is om de formules te leren erg handig. Als je er al wat meer vanaf weet kan een gevorderde cursus handig zijn. Bekijk bij Westhaghe de mogelijkheden!

Enkele veelgebruikte formules die in Excel worden gebruikt, zijn:

• SUM – Wordt gebruikt om de som van alle waarden binnen een cel of celbereik te berekenen

• GEMIDDELDE – Wordt gebruikt om de gemiddelde waarde van alle cellen binnen een bereik te berekenen

• MAX – Gebruikt om de hoogste waarde uit verschillende cellen te retourneren

• MIN – Wordt gebruikt om de laagste waarde uit verschillende cellen te retourneren